Thursday, November 21, 2024 - 12:56 pm CET
Email Email | Print Print | rss RSS | comments icon Comment |   font decrease font increase

   


Door Crethi Plethi,

Als het aan Amnesty International ligt houden alle moslima-vrouwen in Europa, en dus ook in België, (in alle situaties) de eigen keus om zich te kleden met een Boerka. Want volgens Amnesty hoort dit bij de basis van mensenrechten. Het is echter de vraag of deze keus in de meeste gevallen wel een eigen keus van de moslima is. Kijkend naar de situatie in vele moslimlanden zoals Iran, Afghanistan en Saoedi Arabië zien we juist het tegenovergestelde. Immers kunnen vrouwen in deze landen niet uit eigen vrije wil ervoor kiezen om zonder hoofddoek of Boerka de straat op te gaan. Maar daar hoor je Amnesty niet over.

Op NOS-teletekst las ik het bericht dat Amnesty International scherpe kritiek heeft op het (wellicht aanstaande) boerka-verbod in België. Volgens Amnesty is het in strijd met de mensenrechten en de vrijheid van meningsuiting. Daarnaast gaat er een gevaarlijke precedentwerking vanuit, volgens Amnesty.

Precedentwerking? Is Amnesty bang dat moslimlanden massaal ook een boerka-verbod (of hoofddoekjes-verbod) gaan instellen? Heeft Amnesty Turkije al eens scherp bekritiseert op het seculiere, uit de ataturk-tijd stammende boerka/hoofddoekjes-verbod op bijvoorbeeld de universiteiten in dat land? Is Amnesty bang dat het vele rechtszaken à la Geert Wilders gaat opleveren in moslimlanden?

Ik zie de headlines in het nieuws al voor me “Kopvoddentax in Afghanistan, Atjeh, Somalië, Saoedi Arabië, Jemen, Soedan, Gaza, Pakistan en Iran…” Of wat dacht u van “Opnieuw verbod op boerka’s op universiteiten in Turkije. Amnesty uit scherpe kritiek op Erdogan.” Net nu we de vrijheid hebben verworven om onze vrouwen en dochters met boerka te laten studeren, verbieden ze het weer, zullen ze denken bij Amnesty. Wat dacht u van “Ahmadinejad voor de rechter gedaagd vanwege hoofddoekjes-verbod in openbare functies in Iran.”

Maar dat zou nog eens een zegen zijn, een boerka-verbod in de moslimlanden. Wat denkt u? Als de moslimgeestelijken en de Islam als politieke entiteit afstand zouden nemen van deze vorm van vrouwonderdrukking, zouden de overgrote meerderheid van de vrouwen in de moslimlanden dan kiezen voor hoofddoekjes en/of boerka’s? Of zouden velen het nalaten of in ieder geval zelf mogen kiezen wat ze gaan doen? Welnu, dat antwoord kunt u zelf wel geven.

Maar nee, Amnesty doelt natuurlijk op de precedentwerking in Europa. Er zouden eens landen in Europa op het idee gebracht worden om ook een boerka-verbod in te gaan stellen. Wat een massaal onrecht levert dat op voor de mensrechtenpositie van de moslima en haar vrijheid op meningsuiting om aan iedereen te laten zien hoe intolerant de Islam omgaat met de zwakkeren en minderheden in een Islamitische cultuur.

Deze politieke correctheid en dubbele moraal bij Amnesty International als het om dit soort zaken gaat, getuigt precies van hun manier van denken en ze bereiken hiermee precies het tegenovergestelde als het gaat om rechten van de vrouw binnen de Islam.

Immers, over welke mensenrechten en vrijheid van meningsuiting heeft Amnesty het eigenlijk? Over die van de Islam in het algemeen? Of over de mensenrechten van de vrouwen die gedwongen worden, al dan niet vanwege lichamelijk geweld, of anders door psychische druk door de (islamitische omgeving), of anders wel door de islamitische (politieke) cultuur, om een boerka/hoofddoek te dragen?

Of wil Amnesty beweren dat in het algemeen gesproken de vrouwen in de Islamitische cultuur dezelfde mensenrechten en vrijheid van meningsuiting hebben als de vrouwen in Westerse democatieën?

Bespaar me uw opmerking dat we niet alle islamieten over één kam moeten scheren. Nee, dat moeten we inderdaad niet. Niet alle moslims dwingen vrouwen om een boerka te dragen. En natuurlijk zijn er vrouwen die er zelf voor willen kiezen om een boerka te dragen. Er zijn moslims die het zelfs met Amnesty oneens zijn en ook een boerka-verbod willen.

‘Door de boerka te tolereren, tolereren we een instrument van onderdrukking’, stelt Ni Putes, Ni Soumises, een Franse organisatie van moslimvrouwen. En Shaaz Mahboob, vicevoorzitter van de British Muslims for Secular Democracy (BMSD), ziet de boerka ook als een gevaar voor de openbare veiligheid. ‘De autoriteiten moeten in staat zijn mensen te herkennen. Ook camera’s op straat hebben anders geen zin meer’, zegt hij. Mahboob verwerpt het argument dat sommige vrouwen gedwongen worden binnen te blijven als ze geen boerka mogen dragen. ‘Pure chantage. In plaats van die vrouwen te bevrijden, geven we toe aan de chantage van de mannen die hen gevangen houden.’ Boerkaverbod verdeelt mensenrechtengroepen.

En zoals premier Recep Tayyip Erdogan van Turkije al eens opmerkte, “Er is geen gematigd Islam, Islam is Islam”, dan wil dat zeggen dat het kwaad in de Islam zelf zit. Er is geen gematigde uitleg als je de woorden van Mohammed en de Islam letterlijk neemt. De Koran, de Hadith, de Sunna, de Shari’a zijn duidelijk. Laat staan de islamitische fundamentalisten, imams, ayatollahs en dictators zoals Ahmadinejad. De Islam wordt door velen gebruikt om te onderdrukken.

Anders gezegd, de moslim is bereid om te bewijzen dat de Islam een religie van vrede is, desnoods met een gewelddadige jihad ondersteunt door een fatwa. Snapt u? De politieke Islam wordt gebruikt door fundamentalisten om minderheden (homo’s, vrouwen, joden, christenen, afvalligen, ongelovigen, andersdenkenden) in moslimlanden te vervolgen of in ieder geval mensenrechten te onthouden en achter te stellen. Deze (politieke) Islam die doordringt in elk aspect van het dagelijks leven wil je niet in Europa met haar Westerse idealen binnenhalen. En Amnesty zou er beter aan doen om haar energie te steken in het bestrijden van het onrecht op mensenrechten gebied in die landen, dan hoog van de toren te blazen over een boerka-verbod in België.

Met andere woorden, Amnesty ziet haar eigen fout niet in door wel België te bekritiseren op een eventueel boerka-verbod, maar daarmee tegelijkertijd de rechten van minderheden (zoals de vrouw is) in de Islam te ondermijnen.
Amnesty kan niet pleiten voor universele mensenrechten waar het om de Islam gaat, omdat de Islam zelf geen universele rechten van de mens (dus ook de vrouw) volledig erkent of toestaat.

Amnesty is dus hypocriet. Net zoals de Islam hypocriet is. En dat zijn de meesten die politieke correctheid nastreven als het aankomt op de Islam. Ik hoor Amnesty zelden (en herinneren doe ik het me al helemaal niet) over de rechten van vrouwen in moslimlanden. Ik hoor Amnesty nooit scherpe kritiek (los van algemene rapporten) uiten op moslimlanden waar de boerka verplicht is voor vrouwen. Ik hoor Amnesty nooit scherpe kritiek uiten op de moslimlanden waar het dragen van een hoofddoek verplicht is. Maar zou in Europa het verboden worden om een hoofddoek te dragen in bepaalde situaties, dan zou Amnesty meteen scherpe kritiek leveren zoals nu met België. Om welke mensenrechten maakt Amnesty zich eigenlijk druk?

Het is met Amnesty hetzelfde als met de feministische organisaties in Europa: als het op de Westerse democratieën aankomt, dan hoor je ze scherpe kritiek uiten op alles wat volgens hen niet goed gaat, terwijl het slechts om kleine zaken gaat in verhouding tot de groteske mensenrechtenschendingen in de moslimlanden in deze wereld, zoals de middeleeuwse Shari’a wetgeving bijvoorbeeld. Feministen schreeuwen hun keel schor in Europa om gelijke behandeling van de vrouw af te dwingen, zich druk makend om marginale verschillen. Gelijkheid is troef. Maar diezelfde gelijkheid lijkt ze echter niet te deren als het gaat om de vrouwen in de islamitische cultuur in zowel Europa als in de Moslimlanden.

Hedy d’Ancona zei het ooit al eens mooi toen haar hier naar gevraagd werd. “Dat zijn interne aangelegenheden waar de islam zelf uit moet komen.” Ja ja, ik brand mijn vingers er niet aan, bedoelt ze. Ik ga niet op zere tenen staan en de rest van mijn leven met een fatwa om mijn nek lopen.

Weet u, het bericht van Amnesty had me nog kunnen aanspreken als ze in één adem naast de scherpe kritiek op het boerka-verbod van België ook scherpe kritiek had durven uiten op vele moslimlanden die het bij (religieuze) wet afdwingen dat vrouwen achtergesteld zijn bij de man en hoofddoekjes of boerka’s dienen te dragen. Of de vrouw het nu wil of niet.

Over mensenrechten gesproken. Amnesty is hypocriet en draaien zich vast in hun eigen linkse politieke correcte idealen. Maar ja, dat is wel bekend van de linkse elite.


Email Email Print Print

4 Comments to “Over Boerka’s en Amnesty”

  1. Over Boerka's en Amnesty International (dutch) #islam http://j.mp/9UU0zl

  2. B: Over Boerka's en Amnesty | Middle East Affairs Information Center …: … ahmadinejad • MEAIC • mensenrech… http://bit.ly/bpYkyd #pvv

  3. […] This post was mentioned on Twitter by Politiek Next. Politiek Next said: B: Over Boerka's en Amnesty | Middle East Affairs Information Center …: … ahmadinejad • MEAIC • mensenrech… http://bit.ly/bpYkyd #pvv […]

  4. avatar Elisabeth says:

    RT @CrethiPlethi: Over Boerka's en Amnesty International (dutch) #islam http://j.mp/9UU0zl


avatar

Quotes and Sayings

About the Region, Islam and cultural totalitarianism...

    When people criticize Zionists, they mean Jews. You are talking anti-Semitism.

    — Martin Luther King, Jr., “The Socialism of Fools: The Left, the Jews and Israel” by Seymour Martin Lipset; Encounter magazine, December 1969, p. 24.

Weather Forecast

Middle East region weather forecast...

CRETHIPLETHI.COM - ONLINE MAGAZINE COVERING the MIDDLE EAST, ISRAEL, the ARAB WORLD, SOUTHWEST ASIA and the ISLAMIC MAGHREB - since 2009